Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Wednesday, 28 January 2009

Jadual Khamis dan Jumaat

5 Iltizam
Khamis: Biology, QTH, Mathematics, PQS, Add Maths, Chemistry, BM
Jumaat: Mdp, Akhlak (SPPM), BAT, BI, KRS (banin), Permainan (banat)


5 Imtiyaz
PSI, QTH, PQS, Physics, Biology/P.Akaun, Add Maths

5 Iftikhar
Add Maths, QTH/Haf, English, Maths, EST, BAT

5 Ikhlas
QTH, EA, PSI, PQS, Sejarah, BAT

Tuesday, 27 January 2009

we will not go down by michael heart

video


A blinding flash of white light
Lit up the sky over Gaza tonight
People running for cover
Not knowing whether they’re dead or alive

They came with their tanks and their planes
With ravaging fiery flames
And nothing remains Just a voice rising up in the smoky haze

We will not go down
In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit
will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Women and children alike
Murdered and massacred night after night
While the so-called leaders of countries afar

Debated on who’s wrong or right
But their powerless words were in vain
And the bombs fell down like acid rain
But through the tears and the blood and the pain
You can still hear that voice through the smoky haze

We will not go down In the night, without a fight
You can burn up our mosques and our homes and our schools
But our spirit will never die
We will not go down
In Gaza tonight

Monday, 26 January 2009

Jadual Hari Rabu

Pada suatu seorang utusan memberi amanah kepadaku untuk menempelkan jadual di blog batch. Akibat kecuaian, jadual tersebut telah selamat berenang di dalam washing machine.


Lalu, berlakulah misi jigsaw puzzle untuk mendapatkan jadual tersebut. Setelah berhempas pulas akhirnya berjaya juga jadual tersebut direcover. Ala-ala detektif sikit. Hehe...

Tapi disebabkan ada sedikit cebisan yang hilang, mungkin ada subjek yang tertinggal.

Jadi inilah jadual untuk hari RABU

5 ILTIZAM
Til/Haf, Fsir/Haf, PQS, Maths, Sej, EST, Add Maths, P.Akaun (habis pukul 4.30)

5 IFTIKHAR
Til/Haf, Fsir/Haf, PJK, PSI, Physics, BM, Chemistry, Biology

5 IMTIYAZ
Til, QTH, Maths, Chemistry, BM, English, Fsir, BAT

5 IKHLAS
Til/Haf, Fsir/Haf, PJK, BM, Science, BAT, Add Maths/Maths (mungkin utk sape2 yang tak amik Add Maths)

Sekian sahaja... Mohon maaf kalau ada tersalah atau tertinggal.

*ana baru tambah fsir/haf untuk kelas 5 Iftikhar, tertinggal semalam.

Rindu batchsebelas

Pada suatu pagi yang indah, penulis tergerak hati untuk search di google video menggunakan keyword "batchsebelas". Kelihatan sebuah movie baru diupload semalam. Lantas penulis menekan butang "play".

Terharu.

Rindu.

Walaupun tak tahu siapa yang buat dan upload, penulis ingin mengucapkan terima kasih kerana telah mengembalikan memori batch kita yang kian pudar............



Sedar tak sedar kehidupan kita di Sekolah Menengah Islam Hidayah sudah hampir sampai ke penghujungnya.

Ana takleh bayangkan hidup ni macam mana tanpa antum antunna semua.

Ana takleh bayangkan berdiri bersendirian atas kaki sendiri bila keluar sekolah nanti.

Ana takleh bayangkan betapa beratnya perjuangan yang perlu dilaksanakan bila keluar nanti, kalau takde antum antunna di sisi.

Ana rindu batch sebelas. Lama tak buat program sama-sama kan? Paling best tahun ni program jumaat yang kita buat lakonan tu. Lama tak rasa bahagia macam tu....

Dah2 merepek kat sini...

Saturday, 24 January 2009

Yaumur Riyadhiy


Bismillahirrahmanirrahim.

Hari Sukan 2009 SMIH

Keseluruhan:

i. Salahuddin al-Ayubi [Merah]

ii. Abu Ayub al-Ansori [Biru]

iii. Jaafar at-Thoyyari [Kuning]

iv. Salman al-Farisi [Hijau]


Tahniah untuk hari Sukan terakhir Batchsebelas ini! Semua sudah berusaha sehabis daya! Takbir! Allahu Akbar!




Komentar muhim untuk SEMUA firqah:


"Mata harus dibuka, hati harus dijaga.

Sejauh mana cita-cita, semuanya hanya milik Dia.

Kadangkala terarah takbur, lunas sirnalah amal yang luhur.

Semangat untuk ruh usah malap, moga terhindar jiwa nan gelap.

Andai saat ikhlas berdiri setia, biiznillah ada ganjaran teristimewa.

Zikra untuk musibah itu pembuka jalan, dan taqwa; sebaik-baik pakaian kehidupan.

Subjektifkan pemikiran,kemenangan adalah sebuah pergiliran dipersiapkan Tuhan"



Ingat, I K H L A S: awal, tengah, akhir :)


2009, kau masih sangat panjang dan misteri.


P.S: Hanya cadangan beberapa suara kecil, kalau boleh adakan sesi Bedah Siasat (post-Mortem) atau m.u.h.a.s.a.b.a.h untuk semua rumah sukan, dalam kalangan pelajar ting. 5 dan ting. 4 untuk bertukar-tukar pandangan tentang apa yang terjadi, apa yang tersingkap, apa yang tersurat dan apa yang tersirat dalam Sukan SMIH tahun 2009 untuk koreksi bagi masa depan.

Wallahu a'lam.

9 KeWaJiBaN tErHaDaP aL aQsHa


Kalau para ahli fiqh menentukan bahwa suatu kewajiban ada yang terbatas dari segi waktu,
demi kemuliaan si pelaku atau karena kesitimewaan tempatnya. Maka suatu kewajiban
yang agung yang harus dilakukan ummat pada zaman ini adalah terhadap Masjid Al-Aqsha,
kiblat pertama ummat Islam, al-Haram ketiga dalam ajaran Islam serta tempat isranya
Rasulallah salallahu alaihi wasallam.

Ada sembilan kewajiban yang harus diemban ummat Islam saat ini, dimana pun mereka berada,
yaitu :

1. Memproklamirkan jihad untuk membebaskan Al-Aqsha dan melindunginya dari para pengganggunya. Hal ini sudah disepakati oleh seluruh fuqoha Islam. Mereka telah menetapkan, bahwa barang siapa yang menjajah sejengkal tanah dari kaum muslimin, maka hukumnya menjadi fardhhu ain bagi seluruh ummat Islam membebaskannya. Seorang perempuan boleh keluar tanpa izin dari suaminya, seorang budak boleh pergi tanpa izin dari majikanya, seorang anak boleh berangkat tanpa izin orang tuanya. Kalaupun Al-Aqsha telah lama dijajah, tetapi kewajiban ini belum lepas dari pundak setiap muslim. Mereka wajib membebaskanya sebelum dihancurkan oleh yahudi dan digantinya dengan Haikal Sinagog buatan mereka.

2. Mengalirkan darah dan mengorbankan nyawa demi mejaga Al-aqsha dari kehancuran. Ini suatu keharusan, karena sesuatu yang diambil dengan darah maka harus dikembalikan dengan darah. Karena sesungguhnya amalan yang paling Allah cintai adalah mengalirnya setetes darah dalam jihad fi sabilillah. Dalam salah satu riwayat diterangkan, Allah sangat kagum bahkan tertawa ketika melihat seseorang menceburkan dirinya dalam medan perang. Sementara teman-temanya pada mundur, kemudian ia terbunuh oleh musuh.

3. Memberikan hartanya untuk modal Jihad Fi Sabilillah di Palestina, diantaranya untuk melindungi Masjid Al-Mubarak. Dana ini diperlukan untuk melakukan renovasi, memeliharanya dari kerusakan dan menggaji para pegawainya serta memberikan santunan bagi orang yang suka rela memelihara Al-Aqsha. Disamping untuk memberikan bantuan bagi para keluarga yang bekerja di Al-Aqsha. Disamping itu, dana tersebut dapat digunakan untuk melakukan propaganda dan informasi bagi masyarakat umum.

4. Menyisihkan waktu untuk sesekali mengunjungi Al-Aqsha bagi yang tinggal dekat denganya. Sebagaimana sabda Nabi salallah alaihi wasallam, setiap mayit terhenti amal terhenti amal ibadahnya kecuali orang yang berjuang di jalan Allah

5. Memanjatkan doa dan mengajak kaum muslimin yang ada di barat dan timur untuk menjaga Al-Aqsha serta melindunginya dari setiap penodaan. Doa adalah senjata orang mukmin.

6. Membicarakan Al-Aqsha dalam setiap kesempatan dengan menyebut-nyebut urgensinya, keutamaannya. Hingga al-Aqsha menjadi topik pembicaraan di setiap majelis, dijelaskan di setiap mimbar.

7. Yang mempunyai pengaruh atau pangkat menggunakan kedudukannya untuk melindungi al-Aqsha, mempertahankanya serta tidak pelit tarhadap apa yang akan mengangkat derajatnya dan menentramkan hatinya.

8. Menulis tentang al-Aqsha bagi yang biasa berdakwah lewat tulisan dengan menjelaskan sejarahnya, tempat-tempat bersejarah, kewajiban membelanya. Menguraikan tentang kewajiban ummat terhadap al-Aqsha dengan menyerbarkan tulisan tersebut agar al-Aqsha menjadi pembicaraan di tingkat dunia. Al-Aqsha adalah warisan dunia, tidak boleh diganggu gugat apalagi dihancurkan. Dan agar para pemikir di seluruh jagat ini melakukan pembelaan terhadap al-Aqsha dan menjaga kehormatannya.

9. Mengunjungi al-Aqsha, sebagaimana sabda Rasulallah sallallah alaihi wasalam, “Tidak disyariatkan bepergian kecuali bagi tiga masjid, Masjidil Haram, Masjidku ini (Masjid Nabawi) dan Masjid al-Aqsha. Dan dalam riwayat yang lain, “Datangilah masjid tersebut dan shalat di dalamnya, jika tidak mampu maka carilah minyak bakar untuk menerangi dengan lampu-lampunya.

Dengan melakukan salah satu dari kesembilan kewajiban tadi, mungkin ummat Islam punya alasan di depan Allah ketika ditanya tentang pertanggung jawaban mereka terhadap al-Aqsha. Tanpa melakukan apapun dari kesembilan tadi maka, tidak ada udzur atau alasan yang dapat diterima di sisi-Nya. Ia tidak akan dihiraukan oleh Allah. Semoga Allah menolong kita semua. []

Tuesday, 13 January 2009

Masanya Telah Tiba



Masanya telah tiba
Kita semua bangun bersama
Membela agama tercinta
Umatmu kini sedang merana

Janganlah kita lupa
Peranan umat manusia
Seruan sejak dahulu kala
Sudah lama memanggil kita

Tugasan umat masa kini
Haruslah dipikul bersama
Bergerak menuju satu arah
Segunung rintangan dijinjing bersama
Marilah nyalakan semula
Obor Islam dinul tercinta
Marilah kita berjuang bersama

Janganlah lalai dan leka
Kumpul iktibar serta teladan
Moga kita semua diberkati
Allah Yang Maha Esa
Ukhuwwah yang telah terbuang
Taqwa iman yang telah hilang
Kita bangun kembali keagungan silam

Sedarlah wahai insan
Muslimin sewajarnya bersama
Memadam segala sengketa duka
Kasih sayang berbunga semula

Sunday, 11 January 2009

Qunut Nazilah

Bismillahirrahmaanirrahim..


Ya Allah,

Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami,

Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka,

Ya Allah,

Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka,

Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka,

Goncangkan pendirian mereka,

Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka

Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa,

Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum,

Wahai Tuhan Yang bersifat Murka,

Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah,

Wahai Tuhan yang menurunkan kitab,

Wahai Tuhan yang mengarakkan awan,

Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab,

Kalahkan mereka,

Kalahkan mereka,

Kalahkan mereka,

Dan menangkan kami ke atas mereka.

Ameen..


Jadual kelas untuk hari isnin:


wassalam.

Friday, 2 January 2009

gotong-royong perdana sekolah

sila bagi PERHATIAN!!

di sini ada PENGUMUMAN!!


GOTONG ROYONG PERDANA SMIH

3 JAN 2009, 8.00 am - 12.30 pm

SMIH, SRIH, dan kawasan sekitarnya



untuk siapa??

ANTA, ANTI, ANTUM, dan ANTUNNA!!
[sila jangan pandang belakang, HEBAHAN ini untuk ahli BATCH SEBELAS = ANDA!]


kenapa BATCH SEBELAS kena datang??

sebab kita nak kantin TIADA LALAT, asrama kita jadi KEMAS, musolla kita jadi RAPI, longkang kita BERKILAT-KILAT, school compound TIADA SAMPAH, kelas kita pon jadi SELESA!!

so, apa lagi??


jom lah datang ramai-ramai untuk gotong-royong sambil menambah pahala.
[pahala free ini hanya di offer setahun sekali.
dan mungkin terakhir buat BATCH SEBELAS..]

arahan: sila ajak mak, ayah, nenek, atuk, kakak, abang, adik, dan bibik-bibik di rumah tuu..

hayya binaa!!