Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Saturday 14 February 2009

Silence is golden :)

Bismillahirrahmanirrahim.

Nak isi masa luang dengan betul tak? Nak tahu macam mana caranya? Yuk nonton filem pendek ini, punya manfaatnya! Sekejap je, tak sampai 4 minit pun! ^_^

Remember to use our time wisely!





Perkongsian ilmu itu kemestian. Mula tahun ni, ana lebih dapat melihat wajah batchsebelas yg sebenar. Khususnya banat. Mungkin belum terlambat untuk kita berfikir bagi kebaikan ummah; berubah. Sesuatu yang mudahnya saat diucap, namun sukarnya dalam perbuatan untuk diungkap.

Ha, salah satu perkara yang selalunya orang yang banyak kalimah pada lisannya paling susah untuk buat ialah DIAM. Sebab tu ada kata-kata hikmah mengatakan SILENCE is GOLDEN.

Hadis Nabi pun ada mengatakan jika kita beriman kepada Allah dan hari Akhirat, hendaklah kita berkata hanya yang baik atau berdiam. [ Diam :) ]

HIKMAH DIAM

1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.

2. Perhiasan tanpa berhias.

3. Kehebatan tanpa kerajaan.

4. Benteng tanpa pagar.

5. Kekayaan tanpa meminta maaf kpd orang.

6. Istirehat bagi kedua-dua malaikat pencatat amal.

7. Menutup segala aib.

Hmm, memang tak semudah itu nak diam kalau selama ni kita memang pembising. Sebab tu kena usaha tahan diri daripada buat bising yang sangat MERIAH dan dahsyat.

Misalnya: kita boleh letak selotep pada mulut kita kalau kita rasa macam "adeh... bisingnya tuan hamba". Serius. Tahu-tahu sajalah, kalau orang yang banyak cakap tu selalunya banyak perkara yang lebih tak perlu dan mungkin memberatkan lagi dosa yang tergalas di pundak seseorang itu.

Ketahuilah, diam tak bermaksud MuNdUr atau TeRkEbElAkAnG, tapi kita lebih indah dan lebih mudah untuk maju.

Diamlah pada waktu yang perlu, tepat pada saat dan ketikanya.

"Jadilah seperti rama-rama,
tenang dalam diam,
lebih indah daripada yang berbicara..."

Wallahu a'lam. ^_^ Senyum dalam diam.

No comments: