Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Friday, 24 December 2010

CHANGE your parameteres, their reaction will CHANGE

begin.with.HIS.name BISMILLAH...
and ALHAMDULILLAH too! Its been so long since I wrote an entry. Ok, as the title suggests, here are two situations; both happening at the same place, a surau at R&R.

*note: both characters didn't know each other and they just happen to meet in a praying room. the parentheses (...) are what they said/thought for themselves.



SITUATION A:
A: (ah lantak lah dia nak sembahyang apa)
B: (lantaklah budak ni nak buat apa)
A: (silap2 sembahyang mamat ni sah ke tidak)
both parties started praying and thought bad things for each other. the list monologue continues until they finished their own prayers, individually.
A: assalamualaikum warahmatullah [leaving the praying room]
B:  assalamualaikum warahmatullah [leaving the praying room]

*******************************************************
WHAT IF......SITUATION B:
A: assalamualaikum brader! [shaking hands]
B: waalaikumusalam. [shaking his hands too]
A: are you going to do solat asr?
B: yeah.
A: shall we do it in jamaah?
B: well, sure. of course!
both parties started praying in jamaah.
After prayers,...
B: adik ni dari mana ni? terer semacam je cakap omputih dengan abang?
A: heheh saje je. sekarang kan semua nak kena cakap omputih. belajar bahasa inggeris kat sekolah pon kena cakap omputih. ye lah, nak maju la kononnya kan? kenalah cakap omputih.  oh ya, saya dari Muar. nak ke JB jap, ada urusan dengan tabung haji. abang ni dari mana? nak ke mana?
B: abang dari JB nak balik Kota Tinggi.
A: abang asal Kota Tinggi? 
B: ye, ha'a. kenapa?
A: hahaha, saya pon asal sana jugak.
B: oh ye ke? dekat mana?
A: Kota Kechil
B: ye ke? saya pon asal sana. eh, kenal tak....

....and the dialogue continues as they leave the praying room....

A: ok lah bang, saya nak kena gerak dulu.
B: ok. bawak kereta elok-elok. Assalamualaikum!
A: Waalaikummussalam...


suppose you were character A,
See the differences? >>>>>When you just give people a warm greeting of peace and a firm handshake?
SO....when you change the situation, the conditions, the parameters, other's reaction will change
What are the conditions?
1. choosing to be silent and just minding our own business
2. choosing to greet and get to know others, whoever they are.
trust me, it does affect your life, career, and dakwah as other people will tend to be judgmental of you.
So just giv'em a happy smile and a warm greeting of peace.
Spread the word O'MAN!

Friday, 17 December 2010

iNiLaH KiTa (2)...

p class="MsoNoSpacing"

Antara cerah semalam

Antara redup hari ini

Antara sinar masa depan

Apabila kita semua telah memahami dan memahami islam itu dengan hati,tidak cukup sekadar kita fahami sendirian bahkan tanggungjawab kita seterusnya ialah menyeru orang disekeliling kita untuk turut sama menikmati kefahaman islam yang kita fahami dengan hati itu termasuklah ahli keluarga,sahabat- handai dan setiap individu yang kita jumpa dan berhubungan dengan kita..

"janganlah jadi pemerhati tapi jadilah sebahagian dari mereka yang bantu menyelesaikan masalah ummat"

Duhai sahabat inilah yang dikatakan dan diertikan dengan makna خليفة (khalifah) dimana tugasnya adalah memastikan setiap individu yang dia jumpa bersama-sama mengabdikan diri kepada Allah sehingga tertegaknya khilafah dan dunia islam ini ditadbir oleh orang yang faham islam dan mengamalkan islam secara meyeluruh bukan pada sebahagian-sebahagian (juzu')

Seterusnya mari kita sama-sama renungkan satu perumpaan..yang ingin saya bawa disini adalah sebiji telur yang ada kuning dan putih...manakah yang lebih penting???anda tahu jawapannya..tanpa kuning telur ia tidak akan jadi apa-apa..inilah sahabat kuning telur itu ibarat matlamat dan putih telurnya adalah alat..sama jua dengan handphone yang kita miliki..cuba kita tanya kita miliki handphone itu sebagai alat atau matlamat..bila sesuatu itu dimiliki tanpa ada matlamat yang jelas maka hidupnya akan jauh terpesong dari landasan yang sebenar..itulah kehidupan kita mesti jelas matlamat hidup kita..
p/s: kita boleh rujuk (57:25)

justeru sebelum kita pergi dengan lebih lanjut tentang tugas seorng khalifah dan peranan kita..

MOCHE DAYAN telah mengatakan 3 kelemahan umat islam:
1) tidak kaji sejarah islam
2) tidak buat perancangan dengan teliti
3) MALAS

Jika kita kembali kepada sejarah ar-Rasul dapat kita lihat Nabi diutus ditengah-tengah umat yang bercelaru,banyak kerosakan melata dan hidup mereka penuh jahiliah..namun Nabi tidak mengasingkan diri sebaliknya menjadi cahaya ditengah kegelapan jahiliah dengan membina seorang demi seorang supaya memahami islam dengan menyeluruh sehingga tertanam didalam diri mereka aqidah DAN IMAN yang kukuh hasil dari proses tarbiah dan dakwah yang Nabi lakukan secara berperingkat-peringkat dimana bermula dengan :

1) تعريف (TA'RIF)
2) نكوين (TAKWIN)
3) تنفيس (TANFIS)

Contoh mudah kita dapat lihat dari kisah Sumayyah dan Bilal bin Rabah yang tidak berganjak tauhidnya meskipun diancam mati dan menerima siksaan yang teramat pedih..proses ini terus berlangsung sehingga islam tertegak sehingga mencapai zaman kegemilangannya dan seterusnya merundum selepas kisah kerajaan Abbasiah diserang tentera Mongol dan akhirnya khilafah Usmaniyyah jatuh pada 1924 sehinggalah kini..kini dunia islam terkapai-kapai kerna bukan islam yang memerintah , bukan islam yang menjadi rujukan dunia..
Namun perlu diingat sampai bila kita akan terus begini,membiarkan generasi demi generasi islam hancur oleh anasir jahiliah tanpa kita peka dan mengambil tindakan apapun untuk melihat kembali islam kembali tertegak dan mencapai zaman kegemilangannya semula..

Oleh itu sahabat inilah islam,inilah manhaj hidup kita iaitu memerlukan adanya usaha untuk kearah megembalikan semula kegemilangan islam kerana agama kita tak akan tertegak dengan MAGIC..semuanya pasti melalui sunntaullah yang telah ditetapkan..inilah islam yang kita anuti iaitu ia datang untuk membebaskan manusia daripada perhambaan kepada hamba kepada perhambaan kepada Tuhan hamba

Untuk itu ayuh kita persiapkan diri kita dengan ciri-ciri individu muslim dan teruskan mengisi diri kita kerana kita tidak mah agama ini melahirkan individu-individu yang dalam nya adakah angka-angka kosong ibarat tin-tin kosong yang bertebaran dijalanan yang mudah disepak-sepak..
Disinilah kita ada wasail tarbiah kerana manusia dan tarbiah itu terdiri dari 3 unsur iaitu :

1) fikri (pemikiran)
2) ruhi (rohani)
3) jasadi (fizikal
Diantara wasail tarbiah adalah :
1) usrah (liqo')
2) Qiam
3) Daurah
4) Katibah
5) Mukhayyam
6) Rehlah
7) Jaulah

Kesemua wasail itu hendaklah diisi sesuai dengan keperluan mad'u bukan sebarangan tanpa mengikut tahapan dalam dakwah dan tarbiah..dan disinilah 10 ciri peribadi muslim diterapkan melalui wasail tarbiah sedikit demi sedikit..
Antara 10 ciri peribadi muslim@muwasofat tarbiah yang telah al-banna gariskan adalah :

ة

1) سليم العقيدة
-Aqidah Yang Sejahtera
2) صحيح العبادة
-Ibadah Yang Sahih
3) متين الخلوق
-Akhlak Yang Mantap
4)قادر علي الكسب
-Mampu Bekerja / berdikari
5) مثققل الفكري
-Berpengetahuan luas
6) قوي الجسم
-Tubuh Yang Cergas
7)مجاهدة للنفس
-Mujahadah (Menguasai Diri)
8)منظم في شؤونه
-Teratur urusannya
9)حارس علي وقته
-Sangat Menghargai Masa
10)نافع للغيرi
-Bermanfaat Kpd Orang Lain
Akhir kalam ayuh kita jadi pemuda dan pemudi islam yang sanggup meletakkan hidupnya demi Islam jauh lebih berharga dari dunia dan seisinya..
------- TAMAT --------

iNiLaH KiTa (1)...

Bismillahirrahmanirrahim

Ku biarkan kalam berbicara

Ku biarkan pena merungkai kata-kata

Ku biarkan minda mentafsir segalanya

Ku biarkan hidayah menyinari hati yang buta

Alhamdulillah bersyukur kepada Tuhan yang telah memberi kesempatan kepada kita untuk terus hidup dengan meminjamkan kepada kita nyawa dariNya dan segala pancaindera yang terbatas agar kita dapat menjalani hidup dengan sempurna…bersyukur juga kerana masih diberi kesedaran dan hidayahNya supaya sentiasa menjalani kehidupan seharian berbekalkan taufiq dan inayah dariNya serta masih terasa kehangatan iman dan islam dalam diri dan hati kita

Justeru jika kita singkap kembali bagaimana kah kita boleh berterusan dengan keimanan dan ketaqawaan kepadaNya adalah kerana kita telah melalui proses pembinaan hati..Kita semua tahu bahawasanya tidak cukup hanya semata fizikal dan mental sahaja mempunyai proses pengembangan dan pembinaan tapi spiritual dan hati kita diabaikan begitu sahaja…justeru kita lihat pelbagai kerenah dan masalah yang seolah-olah tiada solusinya bertebaran disekeliling dan sering terpapar di dada-dada akhbar dan media massa

Firman Allah:

افلا يتدبرون القران ام علي قلوب اقفالها - محمد؛24

“Maka tidakkah kamu memperhatikan al-Quran(hidayah),adakah hati kamu telah terkunci?”(Muhammad :24)

SEmuanya kerana kita mengabaikan petunjukNya dan membuang jauh-jauh nilai dan neraca islam dari kehidupan kita..Jika kita lihat maksud islam itu sendiri adalah penyerahan secara total dan hanya melakukan pengabdian hanya semata kepada Allah

Justeru sedarilah wahai saudaraku agama yang agung ini tidak mahu melahirkan penganut yang hanya

1)islam di kad pengenalan

2)islam kerana mak ayah,datuk nenek moyang islam

3)islam yang ikut-ikut

Apa yang kita inginkan adalah mereka-mereka yang menganut islam kerana keyakinan yang utuh terhadap agama ini tanpa rasa ragu-ragu sehingga dia memastikan setiap nafas dan gerak geri hidupnya menepati cara hidup dan nilai-nilai yang telah islam gariskan melalui al-Quran dan as-Sunnah…cuba kita lihat dan perhatikan perkara dibawah

(اسم) (فعل)

Saya Islam islam

Saya Lari lari

Saya Makan makan

Saya Puasa puasa

Saya Solat solat

Justeru apa yang boleh kita fahami adalah kita nak melahirkan orang yang islam pada perbuatan bukan pada nama…letaklah nama islam tapi apa guna perangainya langsung tidak mencerminkan cirri-ciri islam dalam dirinya…sedarilah sahabat itulah KITA …itulah yang Allah mahukan dari kita…..

Antara cerah semalam

Antara redup hari ini

Antara sinar masa depan

bersambung....

Saturday, 4 December 2010

Books

Salam,


Bagaimana keadaan ikhwat akhawat sekalian? Harapnya dalam keadaan sihat sejahtera samaada dari aspek ruhiah mahupun jasadiah.

Di sini ana ingin mencadangkan dua buah novel yang ana rasa isi kandungan yang cuba disampaikannya adalah sangat menarik.



Imran, remaja yang tercari-cari erti sebuah legasi demi memimpin cintanya menuju syurgawi. Dia cuba menyelami hakikat khalifah yang makin kabur. Dalam diam, jiwanya sentiasa memugar cinta Laila yang prejudis terhadap agamawan. Kerana cinta dia berusaha mengubah persepsi Laila. Namun, Laila tetap dengan pendiriannya. Ketika itu, hadirlah Nanda Gracer iaitu seorang Gadis asing yang mengheretnya ke dalam perdebatan antara kebenaran Islam dan kejahatan orientalis. Imran tekad menghadapi argumentasi itu dan merubah pandangan Nanda. Dalam diam, Nanda terpesona terhadap karisma dan kemantapan ilmu Imran. Dalam menggapai cinta Laila dan hambatan cinta Nanda, adakah Imran akan memperkukuhkan dirinya sebagai Khalifah Tuhan di muka bumi?


Empat manusia yang berbeza latar belakang mencari cinta sejati di sebalik bayangan semalam. Dalam pencarian mereka, seruan kekasih yang manakah bakal menggegarkan jiwa? Seruan kekasih yang manakah yang akan menjadi janji yang tertunai?

Rayyan, gadis yang sanggup berkorban apa sahaja demi teguhnya cinta terhadap kekasihnya. Dia sanggup memutuskan tali pertunangan dengan Zaim, agar mendapat keredaan kekasih.

Hanisa, gadis yang terpaksa meninggalkan dunia yang dikasihinya kerana kebahagiaan yang dikecapi berakhir dengan kesengsaraan. Dunia yang pada mulanya indah adalah palsu belaka.

Zaim, lelaki yang tidak pernah terfikir akan jatuh cinta dengan gadis bertudung yang mengamalkan cara hidup Islam dengan sepenuhnya. Namun, dia sanggup melakukan apa sahaja demi membahagiakan hati seorang kekasih.

Mark, lelaki yang sedang tercari-cari seorang kekasih sejati. Seorang kekasih yang boleh memberikannya kebahagiaan yang hakiki.

Empat manusia yang berbeza latarbelakang mencari cinta sejati di sebalik bayangan semalam. Dalam pencarian mereka, seruan kekasih yang manakah bakal menggegarkan jiwa? Seruan kekasih yang manakah yang akan menjadi janji yang tertunai?


Berdasarkan sinopsis, kedua- dua buku berkisar tentang cinta. But really, love is not a crime and to understand the ultimate love is a blessing. Maka, silalah baca dan kemudian bolehlah kita berkongsi pengajaran-pengajarannya bersama melalui yahoogroups kita yang terdampar sepi tu..^^ For ikhwah, I strongly recommend you guys to read Mengintai Cinta Khalifah because it is from a man view, tapi buku lagi satu pun sedap je..


Selamat Membaca!! :D

Monday, 22 November 2010

wishes and thoughts

Selamat hari raya

Eid sa’eed to all J

Walau kat mane kite berade,

remember tht God is always watching

ape yg kite dh korbankn utk org lain sepanjang hidup ni?

And most importantly,

kite dh korbankan ke kepentingan kita yg x penting untuk menurut perintah Tuhan?

Sedangkan Ibrahim sanggup sembelih anak sendiri,

Abu Bakar infaq semua hartanya

Kita pula ?

takkan nak tinggalkan fb or korea or tidur or etc utk solat susah sgt?

remember tht God is always watching

he who knows the truth but still disobeys it, is just absurdly fooling no one but himself.

;)

Friday, 22 October 2010

Bagaimana kita ya?

Salam ikhwah akhawat fillah.. kayfa halukum?


Apa khabar usroh antum? Harap-harapnya masih sihat ye..Alhamdulillah syukur lillah kerana kita berada di kalangan orang-orang yang telah dibesarkan dalam suasana islami ditambah lagi dengan ilmu-ilmu agama yg kita telah peroleh sejak usia muda lagi..alhamdulillah..

Sekadar untuk peringatan, 2 tujuan hidup kita yg menjadi kewajipan untuk kita laksanakannya:

1) ubudiuyyah(beribadah kepada Allah)- (51:56)
-Ini bermaksud kita kena pastikan setiap detik dalam kehidupan kita menuju ke arah matlamat ubudiyyah ini..

2) Menjadi Khalifah Allah fil ard - (2:30)
- bermakna kita mesti menjadi khalifah yakni orang yang berusaha menegakkan kalimah Allah walau di mana sekalipun kita berada..

Ana yakin antum semua dah selalu dgr pasal 2 tujuan hidup ni, tapi sekiranya kita ingin trgolong dlm kalangan org mukmin, insya'Allah sama-sama kita ambil manfaat..(51:55)

Ikhwah fillah al-ahibba'..bilamana kita mendengar sesuatu berkaitan islam, letakkanlah diri kita ini dalam golongan orang yang mendengar dan memahami dengan hati walaupun tazkirah/penyampaian tu antum dah pernah dengar berjuta kali pun..Kerna yakinlah, akan ada ilmu dan kefahaman baru yang kita akan peroleh..

peganglah pada prinsip 3 perkataan ni, "mendengar untuk memberi".. Ramai kawan-kawan kita di universiti masing-masing menantikan bimbingan kasih sayang kita untuk bawa mereka kepada Islam yg sebenar..

Kita patut rasa sangat-sangat bersyukur dengan kondisi kita ini..sekadar perkongsian, baru-baru ni alhamdulillah ada buat program qiam dan riadah dengan anak usroh dan pelajar2 kat INTEC ni, lelaki jelah.. adalah tekankan skit pasal ukhuwwah, kepentingan qiam dan keperluan memahami Al-Qur'an.. beberapa ayat al-Qur'an di tadabbur bersama.. Lepas habis program, hari seterusnya, seorang anak usroh datang jumpa dan berkongsi.. Yg ana kagum, sebelum mula kelas pagi tu, dia pinjam qur'an ana dan bacanya beserta terjemahan, Masya'Allah!!

Sekadar untuk kita fikir-fikirkan, dia ni seorang yang tidak dapat tarbiah seperti di SMIH tapi dengan penghayatan beberapa ayat Al-Qur'an sahaja, hati dia sudah terkesan... Kita macamana ya? JOm beramal~
[peringatan ini juga buat diri ana, sama-sama kita doa agar kita semua tergolong dalam kalangan hambaNya yg bersyukur di akhirat kelak, ameen.. terus istiqamah!!]

Salam ukhuwwah, uhibbukum fillah~

Monday, 18 October 2010

BiNaLaH ia SeMuLa....



Bismillahirrahmanirrahim

Ku biarkan kalam berbicara
Ku biarkan pena merungkai kata-kata
Ku biarkan minda mentafsir segalanya
Ku biarkan hidayah menyinari hati yang buta

Nan begitu indah aliran sungai
Nan riang burung berkicauan
Nan gembira pepohon hijau berzikir
Nan nikmat kanak-kanak bermandian

Sungguh dengan melihatmu alam
ia sungguh menakjubkan
sungguh ciptaanmu indah
sesiapa sahaja menyaksikannya
pasti teruja
pasti mengatakan ada kuasa yang menciptakannya

Dengan melihatmu alam
segala kerungsingan terasa hilang
segala kesedihan terasa gembira



Sungguh
penciptaan dan keindahan alam itu mengasyikkan
Maha Besar Kuasa Allah yang mencipta
semuanya meniti zikir,membesarkan Tuhan

Aduhai manusia...aduhai diri
sungguh terkutuk dirimu
andai tetap juga berbuat maksiat
sungguh hina dirimu
andai jalan yang penuh dosa yang kau pilih
sungguh rendah maruah dirimu
andai kesucian dirimu ternoda begitu sahaja
dek kehidupan yang bercampur antara kebenaran dan kebathilan

Wahai manusia...wahai diri
lupakah dirimu
betapa banyak nikmatNya kepadamu



Hidupkanlah
dari menjadi hati yang lalai mengingatiNya
Kembalilah
kepada fitrah dirimu yang suci
Bersegeralah
bertaubat menuju kepada Allah
Buangkanlah
keegoan nafsumu itu
Basahilah
dirimu dengan airmata penuh keinsafan dan penyesalan

Sungguh jalan kebenaran penuh suci
terbentang luas dihadapanmu
meskipun hanya sedikit yang sanggup melaluiNya..


Nur Qalbu

Thursday, 14 October 2010

UBaiD bin UMaiR...

“Apa yang dilakukan Ubaid kepada istriku. Dulu, setiap malam kami lalui ibarat pengantin yang sedang berbulan madu, tetapi sekarang ia telah mengubahnya menjadi seorang ahli ibadah.”


Ubaid bin Umair adalah seorang tabi’in mulia yang sering memberikan petuah. Seringkali orang yang menghadiri majlisnya, tak terkecuali para sahabat, menangis dan terharu biru oleh nasihatnya yang menyentuh kalbu. Ia adalah hamba Allah yang kekuatan malaikatnya mampu mengalahkan kekuatan setannya, rasa takutnya kepada Allah mampu menundukkan hawa nafsunya. Sehingga, ia bisa menyiramkan rasa takut yang berbuah taubat kepada orang-orang di sekelilingnya. Kisah wanita Mekah yang bertaubat berikut ini adalah salah satunya.

Suatu ketika, wanita Mekah yang cantik jelita ini melihat wajahnya di cermin. Ia tertakjub dan terkagum dengan kecantikannya yang mempesona. Ia yakin bahwa siapapun pasti akan tergoda ketika melihat pesona kecantikan yang terpancar dari aura wajahnya. Sehingga ia bertanya kepada suaminya,

“Sayang, adakah orang yang tidak tergoda dengan kecantikan wajahku ini?”

“Ya, ada.”

Terperanjat dengan jawaban suaminya, ia kembali bertanya, “Siapa dia?”

“Ubaid bin Umair.”

Karena ingin membuktikan kebenaran atau kekeliruan ucapan suaminya, ia meminta izin, “Kalau begitu, izinkan aku untuk menggodanya.”

“Ya, aku izinkan.”

Selanjutnya, wanita tersebut mendatangi Ubaid bin Umair dengan berpura-pura bertanya dan meminta fatwa. Ubaid menjawab pertanyaan wanita tersebut di pinggir ruangan Masjidil Haram. Wanita tersebut menyingkapkan penutup wajahnya hingga terlihatlah kecantikan wajahnya bak bulan purnama. Seketika itu juga, Ubaid bin Umair menasehati, “Ittaqillah ya amatallah, Takutlah kepada Allah wahai hamba Allah.”

“Sungguh, aku tergoda denganmu. Maka, lihatlah keadaanku ini.”

“Aku ingin bertanya sesuatu kepadamu. Jika engkau menjawab dengan jujur, maka aku akan mempertimbangkan ucapanmu, dan memenuhi keinginanmu.”

“Apapun yang ingin engkau tanyakan kepadaku akan aku jawab dengan penuh kejujuran.”

“Beritahukan kepadaku, seandainya malaikat datang untuk mencabut nyawamu, sukakah kamu bila aku memenuhi keinginanmu itu?”

“Tidak.” Jawab wanita itu.

“Engkau telah berkata jujur. Aku bertanya lagi, Seandainya engkau telah dimasukkan ke dalam kubur kemudian engkau didudukkan untuk ditanyai, sukakah engkau bila saat ini aku memenuhi keinginanmu itu?”

“Tidak.” Jawab wanita itu dengan dada yang sesak. Kali ini dengan suara bergetar.

“Engkau telah berkata jujur. Aku bertanya lagi, seandainya manusia diberi catatan amal-amal mereka dan engkau tidak tahu apakah akan menerima catatan amal dengan tangan kanan atau tangan kiri, sukakah engkau bila aku memenuhi keinginanmu itu.”

Mendengar pertanyaan itu, wanita itu menjawab dengan suara merinding dan tubuh menggigil, “Tidak.”

“Engkau telah berkata jujur. Sekarang, aku bertanya lagi, seandainya engkau berdiri di hadapan Allah untuk mempertanyakan semua perbuatan-perbuatanmu, sukakah engkau bila aku memenuhi keinginanmu itu?”
“Tidak.” Jawab wanita itu dengan tangis berderai yang semenjak tadi ia tahan.

Ubaid melanjutkan, “Engkau telah berkata jujur. Bertakwalah kepada Allah wahai hamba Allah. Sungguh Dia telah memberimu anugerah besar dan mempercantik dirinya.”

Dengan hati yang bertaubat, ia kembali pulang dan menemui suaminya dengan airmata yang masih berjatuhan. Sesampainya di rumah, suaminya bertanya, “Apakah engkau berhasil menggodanya?”

“Sungguh aku dan kamu berada di atas kebatilan.”
Dan semenjak itu, wanita Mekah ini selalu mengisi waktunya dengan banyak shalat, shiyam dan beribadah kepada Allah. Sampai-sampai suaminya berkata, “Apa yang dilakukan Ubaid kepada istriku. Dulu, setiap malam kami lalui ibarat pengantin yang sedang berbulan madu, tetapi sekarang ia telah mengubahnya menjadi seorang ahli ibadah.” (Disadur dari Dzammul Hawa, halaman : 210-211).

Dimuat di; http://www.oaseimani.com/ubaid-bin-umair.html

Wednesday, 13 October 2010

untuk mereka yang cuti.

assalamualaikum,

kepada mereka yang cuti pada 17-30 oktober,banat sahaja..jika rasa kelapangan dan berminat untuk bekerja di SRIH, sila maklumkan kat ana.nanti ana bagi detailnya.
syukron jiddan untuk segalanya.^^

Wednesday, 29 September 2010

PeMeRGiAN.....

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah bersyukur kpd Allah masih sudi memberi nikmat kepada kita semua antaranya nikmat ukhuwah antara kita...sedar tak sedar begitu cepat masa berlalu terasa semalam baru kita bersua duduk dipertemukn dan mula berkenalan dgn ahli-ahli batch 11

Namun takdir Allah itu paling berkuasa, sahabat kita SYARIFUDDIN akan melanjutkan pelajarannya di YAMAN demi meneruskan perjuangan menggapai cita-cita masing..Takdir Allah itu maha berkuasa menyatukan dan memisahkn kita...Semoga pemergianmu bermanfaat buat diri dan ummah...semoga terus sukses ye Syeikh Syarifuddin..

TARIKH : 2/10/2010
MASA : 7 malam
HARI : Sabtu
TEMPAT : Kolej di Yaman (6 tahun)
BIDANG : Syariah dan Kewangan Islam
DARI : KLIA

p/s:tuan punya diri tak beri kebenaran letak gambar..hee


Monday, 20 September 2010

RaYa - RaYa G11...

G11 terbaik...
"bergerak seiring mencapai wawasan"

"Allah, rahmati ikatan hati antara kami..."

Ukhuwah yang terbina persis sekuntum bunga, meskipun kini kita terpisah demi kasih-Nya. Namun cebisan kenangan kita sentiasa bermain di bayangan mata. Detik waktu yang berlalu menjadi memori kita bersama

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah

Setinggi2 lafaz kesyukuran dipanjatkan kepada Allah Maha Kuasa kerana dengan izin-Nya, konvoi raya yang dirancang last2 minute akhirnya berjaya juga dengan melibatkan hampir 12 buah rumah bermula jam 9.00pg-7.00 mlm dgn melibatkan hampir 18 orang. Tidak dapat diungkapkan dengan kata2, penghargaan jazakumullah kepada semua sahabat yang terlibat sama ada secara langsung atau tak. Hanya Allah yang mampu membalas jasa2 kalian. sangat rindu!! sangat best!!!sangat kenyang!!

Jutaan terima kasih kepada:
Para P.I.C(effy n hisham)
Para driver dan tuan kereta
Para tuan kamera
Para tuan rumah
Para penumpang


di rumah us hanim
di rumah hakim farith
di rumah us hawanis
di rumah effy
alhamdulillah..dapat juga berkumpul untuk kuatkan balik ikatan ukhuwwah...
ya Allah kuatkanlah ikatan hati-hati kami...


Friday, 13 August 2010

رمضان ونحن



Wednesday, 4 August 2010

RAMADHANbakalTIBA

Bismillahirrahmanirrahim.



Are you ready?


Mengecap taqwa sejati, tak boleh mengejut kan?
Jadi, mula Rejab, Sya'aban mestilah dah start training hati dan amalan.
Betul tak?

Allahumma barik lana fi Rajab wa Sya'ban wa ballighna Ramadhan.

Amiin.

Sekian, post pendek moga bermanfaat.

Wa zakkir, fainna-z zikra tanfa'ul mu'minin. ^^,

Tuesday, 6 July 2010

KeKaSiH SeJaTi...


Bismillahirrahmanirrahim
Ku biarkan kalam berbicara..

Ku biarkan pena merungkai kata-kata..
Ku biarkan minda mentafsir segalanya
Ku biarkan hidayah membuka pintu hati yang buta..


Alhamdulillah kerana Allah memberi kita banyak nikmat sehingga kita terlupa untuk menunjukkan bakti kita kepada Allah...Antara nikmat yang paling besar kepada kita ialah nikmat 'cinta' ataupun rasa kasih dan sayang antara satu sama lain..


Post kali ini mungkin ingin menyentuh tentang bagaimana rasa cinta itu bisa menjadikan seseorang itu lebih mengenali si dia ataupun si DIA..kekadang bila seseorang itu telah menemui cinta sejati dia bisa menghabiskan waktu,tenaga dan segalanya kerna kekasih yang bertakhta di hati..memang tak dinafikan perasaan cinta itu adalah fitrah manusia yang lemah ini dan kita tiada kuasa untuk melawannya tapi kita ada kemampuan untuk mengarahkan cinta itu ke arah baik ataupun buruk..


Cinta itu bisa jadikan diri kita mabuk dengannya,asyik teringat tentangnya,menyebut-nyebut
namanya sehingga menjadikan kekasih itu sungguh istimewa di hati dan tiada kelemahan mahupun cacat cela pada kekasih pujaan hati...

Alangkah indahnya jika kita beroleh rasa cinta seperti yang dirasai dan dialami oleh Rabiatul Adawiyah sehingga lupa akan segala perkara selain DIA lantaran rasa rindu yang membuak-buak untuk bertemu dengan Sang Kekasih...pasti dia ketepikan segala perkara yang bisa menghalang untuk dia bersegera berjumpa dengan Kekasih Sejati


Sajak Aminah Qutb

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
tak semestinya manusia cinta kepada kita
Tetapi
sekiranya kita cinta kepada Allah
nescaya cinta Allah tiada penghujungnya

Sekiranya
kita cinta kepada manusia
kita akan cemburu kepada orang yang
mencintai orang yg kita cintai
Tetapi
sekiranya kita cinta kepada Allah kita akan turut mencintai
orang yg melabuhkan cintanya kpd Allah juga

Ya Allah
campakkanlah ke dalam hatiku
cinta kepadanya adalah keranaMu
dan campakkanlah ke dalam hatinya
cinta kepadaku adalah keranaMU

Sesungguhnya tak ada bukit yg cukup tinggi,tak ada lautan yg cukup dalam,tak ada luka yg cukup pedih bila cinta kekasih telah memenuhi seluruh relung hati

Ya,bayangan kekasih merambat malam-malam
Membuatku begadang
Dan cinta menghadang sakit dengan segala senang

Moga diri kita diberi kekuatan untuk beroleh cinta yang hakiki...

Wednesday, 30 June 2010

fragmenFRAGMEN

Bismillahirrahmanirrahim.

"Dua?"

"Ya, dua. Kenapa? Salah ke abang beli dua?"

Aku diam. Bukan ke tadi abang kata...

"Tak mengapa. Mahal sikit je. Sekali-sekala, tambah kasih sayang. Alang-alang abang beli untuk diri abang sendiri, apa salahnya bagi kat 'Ubaidah sekali kan?"

Abang Mus'ab hulurkan 'kasih sayang'nya. Dua MP3, satu warna hijau, yang lainnya berwarna maroon.

"Haa, pilihlah."

Aku masih kaku. Abang ni biar betul nak bagi! Tanganku tergerak untuk mengambil yang berwarna hijau.

" 'Ubaidah, pernah dengar tak hadis Rasulullah tentang hadiah?"

Belum sempat aku nak berterimakasih, abang lebih dahulu menembakku dengan soalan sebegitu. Aku lantas menggeleng.

"Ada ke hadis tentang hadiah, abang Mus'ab?"

"Tahaddu tahabbu. Salinglah kalian memberi hadiah agar kalian saling mencintai"


Abang senyum. Aku bahagia.

Ikut abang pergi PC Fair, bukan setakat dapat hadiah 'kasih sayang'nya, tetapi juga dapat 'ibrah dan tambah cinta! Terima kasih ya Allah.

[ini hanya secebis fragmen. bukan cerpen. moga ada 'ibroh. insya-Allah - penulis R.I] 

sumber: http://fragmen-kita.blogspot.com

CaHaYa iTu KeMBaLi....


Bismillahirrahmanirrahim

Ku biarkan kalam berbicara
KU biarkan pena merungkai kata-kata
Ku biarkan minda mentafsir segalanya
Ku biarkan hidayah menerangi hati yang buta

Alhamdulillah bersyukur kerana kita masih lagi diberi kekuatan untuk menikmati hidup ini kerana tak semua manusia yang hidup di dunia ini dapat merasai nikmat sebenar sebuah kehidupan

Firman Allah :
"Ke mana mereka ingin pergi" (at-Takwir:26)

Ayatnya pendek tapi mempunyai seribu satu makna yang tersirat..ayat ini menceritakan dua perihal kepada manusia iaitu perihal ornag yg beriman dan juga kufur..Orang yg beriman semestinya jelas dan yakin bahawa kehidupan yang dilalui adalah menuju kepada akhirat..

Dapatlah kita bayangkan wahai saudaraku bahawa sesungguhnya orang yang sedar hakikat hidupnya untuk akhirat pasti akan menjadikan seluruh hidupnya sebagai ibadah...tidak ada sama sekali pemisahan antara dunia dan akhirat kerana ia tidak mahu walau sekecil zarah amalannya tidak dikira sbg ibadah yg dapat memberatkan timbangan mizan di hari perhitungan nanti...so jadikanlah diri kita terus bekerja dan berkhidmat untuk Islam

Post kali ini ingin berkongsi serba sedikit tentang kehidupan yan berlaku di zaman jahiliah dimana wanita ibarat hidup bagaikan tiada maruah..dan keadaan ini jelas kita lihat kembali berulang dalam dunia sekarang...sebagai contoh ketika zaman jahiliah :

1)Lelaki ibarat raja dimana si suami menyuruh isterinya bersetubuh dengan lelaki lain dan bila didapati mengandung si suami akan meniduri isteri tersebut..hal ini dilakukan supaya akan lahir anak yang mempunyai baka yg baik

2)Seorang perempuan akan meniduri seramai 10 orang lelaki dan apabila lahir anak itu akan dipanggil kesemua lelaki yg pernah menidurinya dan si perempuan itu akan memilih di kalangan mereka utk menjadi pak sanggup

3)ada perempuan yg berzina dgn ramai lelaki dan tidak akan dapat menolak permintaan lelaki2 tersebut dan bila melahirkan anak kesemua lelaki tersebut akan berjumpa dgn tukang tilik utk melihat siapakah yg menjadi pak sanggupnya..

4)dan ada juga yang mengamalkan poligami tanpa batasan dan tidak merasa aib bg mereka yg melakukan zina ini di kalangan orang kafir

p/s: sumber rujukan kitab rakhitul makhtum(maaf klu salah eja)



Nah lihat saudaraku bagaimana Islam datang dengan nilai-nilai yg suci dan murni bagi memperbaharui dan menggantikan segala nilai-nilai jahiliah dengan nilai-nilai yang suci iaitu dengan nilai-nilai islam..
tapi kebanyak manusia tidak dapat melihat hakikat ini bahkan mereka mengatakan Islam ini kolot dan mengongkong kehidupan kita

Disinilah kita lihat musuh-musuh Islam begitu berjaya memisahkan diri orang islam dari sumber dan pegangan yg utama iaitu al-Quran dan as-Sunnah dimana satu-persatu nilai Islam tercabut dari jati diri individu Islam itu sendiri

Seharusnya wahai saudaraku kita tidak mengambil enteng terhadap hal ini kerana seharusnya seorang penganut agama itu mempunyai keyakinan yg teguh terhadap agama yang dianuti dan sebagai individu muslim kita tidak lari dari berpegang teguh dari dua perkara ini iaitu al-Quran dan as-Sunnah

Oleh itu kita tanya balik pada diri kita sejauh mana al-Quran itu benar-benar memberi kesan dalam diri kita kerana seharusnya al-Quran itu membentuk diri kita dan membentuk suatu komunikasi apabila kita membacanya dan tadabbur..

Sesungguhnya Al-Quran itu merupakan perantara yang paling berkesan dalam komunikasi kita kepada Allah kerana ia sepatutnya ia menjadi benda yang hidup dalam diri kita dan terasa mengalir kebenaran rasa 'zauk' itu dalam setiap naluri kita

Apabila ini semua terjadi maka kan terbinalah seorang individu yang memahami Islam secara menyeluruh dan individu yg tidak memisahkan antara hal dunia dan hal akhirat..maka disitu tidak wujudlah islam liberal,islam sekular dan seumpama dengannya keran mereka-mereka ini aqidah Islam telah sebati dalam diri dan mereka memahami hakikat kalimah tauhid yang mereka ucapkan setiap hari

Tidak dapat tidak kita kena bermula dari angka kosong iaitu mula dari bawah kerana fitrah manusia itu suci dan tertarik kepada kebaikan..atas dasar inilah wujudnya sistem tarbiah yang tunjangnya adalah usrah..

Wallahua'lam
Moga post kali ini menjadikan diri kita sentiasa berfikir dan menterjemahkannya dalam bentuk amal dan gerak kerja bagi mengembalikan semula nila-nilai Islam yang telah terhakis dalam diri masyarakat Islam kita hari ini...


P/S: bagi ikhwah yg belum ada usrah lagi setakat ini bolehlah contact ana,akh imran atau akh ahmad..janganlah kita tinggalkan usrah yg telah kita lalui bertahun-tahun di smih begitu sahaja wahai sahabatku...

Saturday, 26 June 2010

SEDIKITsedikit

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Cuti midsem. Balik JB. Sampai 4 Julai. Julai tiada cuti. Julai banyak erti.
Sedikit perkongsian. Untuk akhawat ikhwah rahimakumullah.

Alhamdulillah, dari bulan 4 di DQ.
Solo daripada batchsebelas.
Kecewa sikit tiada akhawat bersama. Alhamdulillah, ada akhawat al-Amin Gombak seorang.
Kecewa sikit tiada ikhwah B11 yang ikut jejak G10 andi anas.
Tak mengapa, Allah tentukan jalan yang berbeza dan yang terbaik kan?

 - Dah hafal sampai mana? Oh, itu rahsia.

Saya ambil tahfiz + syukbah (course) muamalat. 
Ya, seorang yang pernah putus asa dengan add maths, bangun dan mencintainya saat-saat akhir, boleh ambil muamalat dengan hati terbuka, insya-Allah. Hingga 2013 nanti.

Mulanya berkira-kira untuk ambil syukbah qiraat, tapi istikharah daripada-Nya punyai petunjuk lain.
Di sini ada 5 syukbah: qiraat, hadis, dakwah, syariah & muamalat. Mualamat adalah syukbah terbaharu.

Suasana di DQ.
Bi'ah solehah sangatlah dititikberatkan. Ehm. Pemakaian banin tiada masalah. Cuma wajib berkopiah. Pemakaian banat: Paras labuh tudung lebih luar biasa daripada yang ditetapkan di Hidayah. Ya, semuanya untuk menjaga. Jubah tak boleh sembarangan. Tabarruj sangat diperhatikan. Nasib saya baik sebab semua jubah saya plain.

Bi'ah solehah. Ikhtilat dijaga. Nak panggil banin kat sini kena cakap 'ustaz', banin kena panggil banat 'ustazah'. Macam rasa tak layak kot, tapi demi menjaga hati. Berurusan hanya bila benar-benar perlu. Di sini biasanya tak berjumpa, tapi sms. Ya, lain daripada Hidayah. Nasib saya baik sebab walaupun pegang salah satu jawatan MT biro didik semester, tapi tak perlu berhubungan dengan ketua saya. Hamdalah. Allah, jagakan hati saya. Amiin.

Di sini ada seorang pegawai HEP yang sangat disenangi tiap kali beliau menegur kami para banat. Bila ada masalah suara ter'kuat', jadi ter-galak (ehm, lebih kirang macam excited atau gedik. err.) kami ditegur. Kami terima. Alhamdulillah. Kami selalu ingat-mengingatkan antara satu sama lain. Berpesan untuk kebenaran, kesabaran dan kasih sayang. (Haa, cuba cari dalam juz 'amma, mana dia berpesan dengan kasih sayang? ;D Bukan surah al-'Asr.)

Di sini, hanya banin dibenarkan berkenderaan, tapi hanya dibenarkan bawa basikal saja :) Asrama dan bilik kuliah boleh dikatakan dekat. Walaupun sebenarnya semput2 juga nak berkejar ke sana. Takpe fasobrun jameel macam dalam surah Yusuf.

---Sesungguhnya kami telah menjadikan manusia dalam (keadaan menghadapi) kepayahan - QS [90: 4]---

Masjid di DQ pula sangat makmur terutamanya waktu Maghrib dan Isya' Ya, saya suka masjid DQ. Maghrib pasti penuh di tepi2 masjid dengan burung-burung yang ceria berkicau, pulang tatkala senja.
Tenang ;)

Usrah di DQ
Di sini memang ada usrah yang diselia oleh MPP yang ada di DQ. Naqib banin dipanggil 'abang naqib' naqibah pula 'mak usrah', Unik usrah DQ banat, setiap orang punyai panggilan macam dalam kelaurga contoh: Along, Ayong, Angah, Alang, Achik, Adik, Aniq, Ucu dll. Saya punya? Biarlah rahsia.

Kenapa dibuat begitu sekali caranya? Pertama, memang utk rapatkan ukhuwwah. Kedua, supaya mereka yang selama ni tak pernah ikut usrah rasa tertarik dengan usrah. Unik kan?

Silibus usrah, Maza Ya'ni dan juga Sirah Nabawiyyah :)

Tasmi' di DQ
Kelas tasmi' dari pukul 8am-10am. Isnin-Khamis untuk tasmi'. Jumaat untuk i'adah. Kat sini tiba-tiba sangat suka ditebuk walaupun tahu masih banyak kelemahan di sana-sini. Ya, bila ditebuk baru tahu lemah di mana, dan boleh baiki dengan teliti hafazan kita. ;) Pensyarah tasmi' saya seorang ustaz.

Kelas maddah (subjek untuk syukbah) di DQ
Kelas saya namanya kelas Warsy. Ya, imam Warsy nama perawi imam Nafi'.  Haa? Apa tu? Belajar Qiraat baru tahu deh. ;D Sem 1, belajar bahasa arab (sangat suka! alhamdulillah dapat lagi belajar bahasa tercinta ini), qawaid fiqhiyyah (subjek khas utk pelajar syukbah muamalat), asas ilmu qiraat (qiraat ilmu yang unik!), asas ilmu tajwid (lebih mendalam), fiqh dan komputer. Semuanya dalam bahasa arab SEPENUHNYA kecuali komputer.

Kelas saya semua ahlinya banat. Tapi bila subjek Qawaid Fiqhiyyah kena gabung dengan kelas Qunbul, muamalat banin.

In a nutshell. Khulasatul kalam.
Banyak nak cerita. Tapi saya nak cakap beberapa point penting.


.Saya rindu madrasah Hidayah. sangat.
.Saya rindu memoribilia dengan Batchsebelas. amat.
.Saya rindu untuk bersama yang memahami. Sefikrah, Sehati. paling.
.Saya tidak meyesal memilih untuk tetap di DQ walaupun ada panggilan tawaran negara matahari terbit dan taman ilmu dan budi, malaysia.

(dan saya rindu nak cakap ana anti. kat sini selalu guna saya, kite, kamu, mu, kome, deme, eden. banyak terguna dialek perak. sebab ramai kawan perak)

Saya tak mudah homesick tapi saya mudah teringat zaman sekolah.


Saya rasa DQ masih zon selesa. Saya belum ketemu masyarakat dengan wajah sebenar. Ya, masih di fasa mempersiapkan diri. Saya tahu, ada yang telah dahulu memulakan langkah bersemuka dengan masyarakat. Ya, Allah tahu kemampuan kita dan tak akan berati kita melainkan dengan yang termampu. [QS 2: 286]

Doakan saya kuatabah di sini. Seorang solo akhawat batchsebelas Hidayah.

Moga kita semua mampu menjadi penyebar Islam yang tegar lagi tabah di atas muka bumi Allah ini. Fantashiru fi-l ardh! [QS 62:10]

.Fasobrun jameel.

Friday, 18 June 2010

gaya hidup islam VS gaya hidup sihat / gaya hidup islam = gaya hidup sihat

begin with HIS name

BISMILLAH...


ini bukan jual ubat,

tetapi hanya hebahan ilmu dan maklumat....

Adakah anda tergolong dalam kumpulan ini...

Anda atau saudara mara anda yang sedang bertarung dengan penyakit kronik dan sedang mencari-cari  kaedah dan rawatan yang sesuai....
Anda sudah merasakan tidak mampu lagi merubah sikap/akhlak anda ataupun anak-anak yang begitu teruk... sudah pelbagai cara dan usaha telah dilakukan namun belum membuahkan hasilnya...
Anda seringkali merasakan gagal untuk berubah, berhasrat ingin menjadi insan terbaik, namun sering gagal dalam usaha untuk bangkit atau keluar daripada masalah dan kesilapan semasa
Anda mencintai ilmu, sedang melengkapkan diri dengan kefahaman kehidupan dan ingin bersama membimbing diri, keluarga, masyarakat dan ummat ke arah kehidupan yang terbaik

Maka, sila klik link ini: (TERUTAMA MEREKA YANG BERADA DI JOHOR!!!!)

Terdapat kursus seminar. PERCUMA! FREE! MAJJANAN!
bagaimana menjalani hidup anda sebagai 'islam sebagai cara hidup/ islam is the only way of life'....

sekali lagi,
ini bukan jual ubat
tetapi hanya hebahan ilmu dan maklumat