Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Tuesday, 24 November 2009

KeHiDuPaN iNi...



Bismillahirrahmanirrahim

Bersyukur kepada Allah yang memberikan kekuatan kepada kita untuk terus bermujahadah dalam menghadapi dunia yang fana ini..
Moga Allah reda dengan kehidupan kita dan menjadikannya sebagai satu ibadah

Firman Allah :
"katakanlah sesungguhnya solatku,tidurku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Tuhan sekelian alam "

Huh, bila dila dilihat ayat ini bukan mudah untuk dilaksanakan kerana segala amal kita tujukan hanya kepada Allah,tiada yang lain..

Dalam medan jihad SPM INI, memang tidak dinafikan kita semua sibuk dengan menelaah pelajaran namun disebalik itu kita terlepas pandang tentang godaan yang sering datang kepada kita untuk merobek iman dalam diri..kekadang godaan tersebut menjadikan diri kita lalai dan alpa dengan arus dunia yang fana..

Sungguh tidak dapat kita bayangkan ketika ia datang dalam keadaan iman lemah,waktu itu seolah-olah nafsu merajai diri,syaitan durjana merasuk diri..bagaikan hidup ini tiada Tuhan dan syariat...bagaikan hidup ini tiada RAQIB & ATID yang mencatit amal perbuatan..

Sungguh mereka tidak pernah kenal erti jemu untuk mengajak anak adam ini turut bersama mereka di neraka Jahannam...
Namun kita seharusnya serahkan seluruh jiwa dan raga kepadaNya kerana kita tidak mampu menempuhi semua ini bersendirian tanpa rahmat dan kekuatan dariNya..



Ku menyeru kepada diri ini khususnya dan sekelian manusia yang menggelarkan diri mereka sebagai muslim amnya untuk kita bersama muhasabah diri kita sepanjang umur yang telah Allah pinjamkan buat kita untuk kita merenung sejauh mana kehidupan kita ini berlandaskan syariat Tuhan..

Adakah ianya untuk berfoya-foya??atau ianya untuk mencapai sebuah keseronokan dan kepuasan yang tidak akan kekal lama dan pasti??Adakah kita sanggup membiarkan kehidupan kita ini menjadi kehidupan yang sia-sia dan mengundang kemurkaan Allah...bahkan Allah tidak redha dan memandang hina diri kita dengan tidak memberi sedikitpun rahmatNya untuk kita...nauzubillahiminzalik

Moga Allah beri kekuatan kepada kita dan juga bagi mereka yang merindui janji untuk bertemu dengan sang Penciptanya untuk terus istiqamah diatas jalan yang lurus dan dijauhkan dari penyimpangan yang bisa membawa kepada kesesatan..




Juga buat mereka yang bergelar duat,ingatlah tugas dakwah dan amar ma'ruf nahi mungkar perlu dilaksanakan tidak kira sesibuk manapun kita kerana sesungguhnya kerja itu lebih banyak dari masa yang kita ada seperti kata-kata Hassan al-Banna "AL WAJIBAT AKSARU MINAL AWQAT"..Cuba kita tanya pada diri kita bagaimana keadaan kawan disekeliling kita??bagaimana dengan anak usrah kita?bagaimana dengan wajibat kita seharian??

Juga buat mereka yang sedang menikmati cuti(khususnya adik-adik) untuk sentiasa menjaga diri dan pergunakan masa cuti ini sebaiknya serta jauhilah dari berbuat perkara yang bisa menambahkan lagi dosa kita...

Moga Allah permudahkan segala urusan kita dalam imtihan SPM ini dan dikurniakan kecemrlangan untuk kita semua kerana ia merupakan satu keperluan serta alat untuk kita meneruskan perjalanan sebagai khalifah Allah di muka bumi ini


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA BUAT SEMUA

4 comments:

+akufobia+ said...

gogogo.addmath.hehe.

ateh said...

owh, nie keje diyer kat rumah yer....selamat menjawab bayo yerkp!

spm said...

alhamdulilah..
ada juga pengisian di kala kekosongan..
semoga Allah menetapkan hati kita untuk terus berada di jalanNya, dan x sekali-kali terposong dari landasanNya...

salam aidilAdha!!

Anonymous said...

alhamdulillah...bgs!
salinglah ingat mengingati.....