Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Saturday, 26 June 2010

SEDIKITsedikit

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Cuti midsem. Balik JB. Sampai 4 Julai. Julai tiada cuti. Julai banyak erti.
Sedikit perkongsian. Untuk akhawat ikhwah rahimakumullah.

Alhamdulillah, dari bulan 4 di DQ.
Solo daripada batchsebelas.
Kecewa sikit tiada akhawat bersama. Alhamdulillah, ada akhawat al-Amin Gombak seorang.
Kecewa sikit tiada ikhwah B11 yang ikut jejak G10 andi anas.
Tak mengapa, Allah tentukan jalan yang berbeza dan yang terbaik kan?

 - Dah hafal sampai mana? Oh, itu rahsia.

Saya ambil tahfiz + syukbah (course) muamalat. 
Ya, seorang yang pernah putus asa dengan add maths, bangun dan mencintainya saat-saat akhir, boleh ambil muamalat dengan hati terbuka, insya-Allah. Hingga 2013 nanti.

Mulanya berkira-kira untuk ambil syukbah qiraat, tapi istikharah daripada-Nya punyai petunjuk lain.
Di sini ada 5 syukbah: qiraat, hadis, dakwah, syariah & muamalat. Mualamat adalah syukbah terbaharu.

Suasana di DQ.
Bi'ah solehah sangatlah dititikberatkan. Ehm. Pemakaian banin tiada masalah. Cuma wajib berkopiah. Pemakaian banat: Paras labuh tudung lebih luar biasa daripada yang ditetapkan di Hidayah. Ya, semuanya untuk menjaga. Jubah tak boleh sembarangan. Tabarruj sangat diperhatikan. Nasib saya baik sebab semua jubah saya plain.

Bi'ah solehah. Ikhtilat dijaga. Nak panggil banin kat sini kena cakap 'ustaz', banin kena panggil banat 'ustazah'. Macam rasa tak layak kot, tapi demi menjaga hati. Berurusan hanya bila benar-benar perlu. Di sini biasanya tak berjumpa, tapi sms. Ya, lain daripada Hidayah. Nasib saya baik sebab walaupun pegang salah satu jawatan MT biro didik semester, tapi tak perlu berhubungan dengan ketua saya. Hamdalah. Allah, jagakan hati saya. Amiin.

Di sini ada seorang pegawai HEP yang sangat disenangi tiap kali beliau menegur kami para banat. Bila ada masalah suara ter'kuat', jadi ter-galak (ehm, lebih kirang macam excited atau gedik. err.) kami ditegur. Kami terima. Alhamdulillah. Kami selalu ingat-mengingatkan antara satu sama lain. Berpesan untuk kebenaran, kesabaran dan kasih sayang. (Haa, cuba cari dalam juz 'amma, mana dia berpesan dengan kasih sayang? ;D Bukan surah al-'Asr.)

Di sini, hanya banin dibenarkan berkenderaan, tapi hanya dibenarkan bawa basikal saja :) Asrama dan bilik kuliah boleh dikatakan dekat. Walaupun sebenarnya semput2 juga nak berkejar ke sana. Takpe fasobrun jameel macam dalam surah Yusuf.

---Sesungguhnya kami telah menjadikan manusia dalam (keadaan menghadapi) kepayahan - QS [90: 4]---

Masjid di DQ pula sangat makmur terutamanya waktu Maghrib dan Isya' Ya, saya suka masjid DQ. Maghrib pasti penuh di tepi2 masjid dengan burung-burung yang ceria berkicau, pulang tatkala senja.
Tenang ;)

Usrah di DQ
Di sini memang ada usrah yang diselia oleh MPP yang ada di DQ. Naqib banin dipanggil 'abang naqib' naqibah pula 'mak usrah', Unik usrah DQ banat, setiap orang punyai panggilan macam dalam kelaurga contoh: Along, Ayong, Angah, Alang, Achik, Adik, Aniq, Ucu dll. Saya punya? Biarlah rahsia.

Kenapa dibuat begitu sekali caranya? Pertama, memang utk rapatkan ukhuwwah. Kedua, supaya mereka yang selama ni tak pernah ikut usrah rasa tertarik dengan usrah. Unik kan?

Silibus usrah, Maza Ya'ni dan juga Sirah Nabawiyyah :)

Tasmi' di DQ
Kelas tasmi' dari pukul 8am-10am. Isnin-Khamis untuk tasmi'. Jumaat untuk i'adah. Kat sini tiba-tiba sangat suka ditebuk walaupun tahu masih banyak kelemahan di sana-sini. Ya, bila ditebuk baru tahu lemah di mana, dan boleh baiki dengan teliti hafazan kita. ;) Pensyarah tasmi' saya seorang ustaz.

Kelas maddah (subjek untuk syukbah) di DQ
Kelas saya namanya kelas Warsy. Ya, imam Warsy nama perawi imam Nafi'.  Haa? Apa tu? Belajar Qiraat baru tahu deh. ;D Sem 1, belajar bahasa arab (sangat suka! alhamdulillah dapat lagi belajar bahasa tercinta ini), qawaid fiqhiyyah (subjek khas utk pelajar syukbah muamalat), asas ilmu qiraat (qiraat ilmu yang unik!), asas ilmu tajwid (lebih mendalam), fiqh dan komputer. Semuanya dalam bahasa arab SEPENUHNYA kecuali komputer.

Kelas saya semua ahlinya banat. Tapi bila subjek Qawaid Fiqhiyyah kena gabung dengan kelas Qunbul, muamalat banin.

In a nutshell. Khulasatul kalam.
Banyak nak cerita. Tapi saya nak cakap beberapa point penting.


.Saya rindu madrasah Hidayah. sangat.
.Saya rindu memoribilia dengan Batchsebelas. amat.
.Saya rindu untuk bersama yang memahami. Sefikrah, Sehati. paling.
.Saya tidak meyesal memilih untuk tetap di DQ walaupun ada panggilan tawaran negara matahari terbit dan taman ilmu dan budi, malaysia.

(dan saya rindu nak cakap ana anti. kat sini selalu guna saya, kite, kamu, mu, kome, deme, eden. banyak terguna dialek perak. sebab ramai kawan perak)

Saya tak mudah homesick tapi saya mudah teringat zaman sekolah.


Saya rasa DQ masih zon selesa. Saya belum ketemu masyarakat dengan wajah sebenar. Ya, masih di fasa mempersiapkan diri. Saya tahu, ada yang telah dahulu memulakan langkah bersemuka dengan masyarakat. Ya, Allah tahu kemampuan kita dan tak akan berati kita melainkan dengan yang termampu. [QS 2: 286]

Doakan saya kuatabah di sini. Seorang solo akhawat batchsebelas Hidayah.

Moga kita semua mampu menjadi penyebar Islam yang tegar lagi tabah di atas muka bumi Allah ini. Fantashiru fi-l ardh! [QS 62:10]

.Fasobrun jameel.

4 comments:

Fakeh said...

KAJIAN SEMASA MENGENAI PERKEMBANGAN WAHABBI DI MALAYSIA, sila google tajuk-tajuk seperti di bawah ini:-

(a) http://www.mediafire.com/?ne2dmyeinzo
(b) Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
(c) Jom Kenali Dr Maza & Co
(d) Ahlul Bait Yang Dicerca
(e) Tok Ayah Zid Kedai Lalat
(f) Kuasa Tiang Kepada Cita-cita
(g) 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah

taqwaforever said...

salam..

alhamdulillah qurrah, perkembangan yang baik..malah lebih baik.

peluang hidup bersama alquran, muraja'ah,tadabbur dan menghayati.. subhanallah.

nanti ada peluang kongsi2kanlah apa2 ilmu dgn kami semua..

org yg hidup dengan alquran ni lebih bersih hatinya.. :D insyaAllah.

ok, moga terus bersemangat melalui hari2 di sana. tak kisah susah dan senang, Allah sentiasa bersama..

gelaran ustazah qurrah, insyaAllah satu doa. memberi lonjakan utk lebih mendalami ilmu dan praktikal syakhsiyah sbg ustzh.. i.A

doakan bersama utk semua batchsebelas supaya terus cemerlang profesional+dakwah,tarbiyah..

amiin, insyaAllah.

wallahuA'lam.

(i'm.thankful) said...

amiin.

thanks for the du'a, maryam.

united we stand. batchsebelas.

(i'm.thankful) said...
This comment has been removed by the author.