Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Thursday 25 February 2010

1

begin.with.HIS.name...bismillah


Ini kali pertama ana 'menconteng' blog batch ini. Di sini juga ana ingin kongsikan satu kisah yang mungkin boleh menyentap hati kita. Paling tidak pun membuatkan kita terliur  termenung sekejap, insha Allah.

Kisahnya berlaku pada 24 februari 2010.

Alhamdulillah, Allah telah mengurniakan / meminjamkan ana kenderaan buat diri ini agar mudah untuk bergerak ke tempat yang ingin ditujui. Ana baru sahaja ke sekolah bagi menolong saudara Md melakukan fotoshootnya bagi majalah inspirasi 2009.

Semasa sesi dengan unit disiplin sekolah...ada suatu kata-kata yang terkeluar daripada mulut seorang mu'allim yang sudah tidak asing lagi. Seorang 'penyelia' asrama. Ketika ini, kami menantikan kehadiran ahli badan unit disiplin yang lain. Ada yang tidak dapat hadir (kerana mengiring peserta bowling dan lain-lain). Kata-kata mu'allim ini berbunyi begini:
"Bukannya masalah ada ke tak de effect dalam gambar (majalah), tetapi kita bekerja sebagai satu team. Kalau dia tiada dalam gambar, maka kita telah mengabaikan seorang dalam team kita..."
Ana kaget. Tersentak. Terkejut. Ter...ter....ter....
Rupa-rupanya, inilah rahsia mereka. Kejayaan sesuatu pasukan ialah tidak mengabaikan ahli pasukan lain.

Apa yang ana hendak sampaikan ialah,
 kita juga satu team. Kerja kita adalah sama; iaitu mengulang 'sejarah silam kita'. Jika kita hanya bekerja dalam unit kita sahaja. Dalam kumpulan kecil kita sahaja, ini akan hanya menimbulkan masalah. Lebih-lebih lagi setiap unit / ahli saling menyalahkan antara satu sama lain.

Sebagai contoh, baca kisah ni;

KAUNSELOR: Sebenarnya, apa yang menyebabkan keluarga encik kucar-kacir ni?
SUAMI           : Ini semua pasal isteri saya lah encik. Apa yang saya suruh, dia tak nak buat. Kita suruh                                                                                                                          .                        dia bancuh kopi, dia kata "abang pergilah bancuh sendiri!" Ada ke patut? Memang sah lah ini .                        semua sebab isteri saya.

Setelah selesai berjumpa dengan si suami, kaunselor ini berjumpa pula dengan sang isteri
KAUNSELOR: Jadi apa puncanya rumah tangga puan ini bergolak? Tadi suami puan ada mengataan .                .                         $&^%$@#@$@%@@. Betul ke puan?
ISTERI            : Apa? Oh...Tidak,tidak. Ini semua salah suami saya, encik. Macamana saya nak dengar .                       .                         kata dia kalau dia sendiri cakap tak serupa bikin? Dia suruh kita satu family kemas rumah, .   . .                       tapi bila time  nak kemas, dia dok tido atas katil. Cis! !@#$%


Dengan bertambah pening di kepalanya, kaunselor ini bertemu dengan si anak pula.
KAUNSELOR: Ha, kali ini apa alasan kamu keluarga kamu menjadi begini.?
ANAK            : Ini semua salah parents saya lah. theyall asik bergaduh je sampai terlupa yang theyall ni ada      .                       anak. Mereka abaikan saya. Saya sering menjadi bosan di rumah. Bila dah bosan mula     .                        .                       lah nak cari heroin ke, horse pill ke. Sampai saya jadi macam ni. Ni semua salah mereka!


Setelah selesai sesi pertemuan, kaunselor ini pun memanggil ketiga beranak tersebut.
KAUNSELOR: Baiklah. Nampaknya masalah kamu ini ialah tiada komunikasi yang baik dalam keluarga. . . . .                         Masing-masing menyalahkan antara satu sama lain. Saya bagi masa satu minggu untuk awak .                         semua berbincang dan cari penyelesaian masalah ini. Dalam masa seminggu kita akan .             .                         berjumpa kembali ye? Cuma minggu depan tolonglah jangan menyalahkan sesama . . . . . .     .                         sendiri...ok?

Setelah seminggu....
SUAMI    : Setelah berbincang. Kami bersepakat bahawa semua ini salah jiran kami. Jiran kami yang salah!
ISTERI     : Betul tu. Isteri orang sebelah tu yang menghasut saya. Biar jangan taat kat laki.
ANAK     : Anaknya pula yang mempengaruh saya supaya mengambil dadah.

KAUNSELOR: ??????


MORALNYA:

  1. Kiat bekerja sebagai satu kumpulan
  2. Dalam kumpulan, tidak wajar saling menyalahkan orang lain
  3. Jika kita mengutuk orang lain dalam kumpulan kita, secara tidak langsun kita telah mengutuk diri sendiri.
  4. Lebih penting, tidak menyalahkan orang yang memang tak de kaitan pun dengan kita.
  5. Kerja dalam kumpulan itu memang perlu dalam menegakkan islam/Islam.
Wallu'alam...

2 comments:

Anonymous said...

ape yg pnting??
kerjasamaXD

akhimuiz said...

haha!