Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Monday 8 October 2007

cArikkah hAti ini?Mr.Nafsu keturunan Alien?

kELopak mata ku buka lebar-lebar...Terasa aku berada di dunia lain...ye....di dunia yng penuh dengan makluk asing...alien.....sana alien....sini alien.....situ pun nenek alien!aduh!what should I do?nampaknya aku terpaksa la tinggal sebumbung dengan alien-alien ni.....tak tahan macam ni...Eh?!kenapa alien ni?duk tenung aku semacam pulak....mEremang bulu rOma aku....

"Jom kita pergi clubbing kat disko..."usul alien bermata hijau itu....pelik!bagaimanakah alien itu boleh bertutur dalam bahasa Melayu?pergi clubing?biar betik!Haram pergi tempat-tempat macam tu...Agaknya dekat dunia alien ni,tiada Halal dan Haram..Maklumlah depa ni mana ada akal nakbezakan which one is Halal and which one is HARAM...Sudahnya pelawaan itu ku biar sepi tidak berjawab...Tidak pernah sekali pun dalam hidup aku terdetik mahu pergi clubibng....clubbing?apa itu....aku bukannya tahu sangat menatang-menatang mat salleh ni..(B.I la)....setakat eat...I...You...tHey....we.....haNg....hUng... tu tahu la juga......Ish! meng"kelab"kan diri aku??dekat disko??....Ish!x faham aku...

Nampaknya alien tu masih bersungguh-sungguh mahu mengajak aku pergi ke tempat sebegitu..."Macam-macam ada dekat sana...air raja segala pe'nyettle' masalah (arak)..betina-betina yang di bela 'mother's chicken'(mak ayam)...pendek kata jambu beb!"begitu bersungguh alien itu memberika aku 'offer' dengan discOunt hampir 99.9 %..Aku masih tegas statik dengan pendirian aku....Namun,kudrat ku untuk terus meng'negativekan' pelawaan alien itu tidak kesampaian...."Jom lah kita pergi..."pelawaan yang bertubi-tubi bak bom berbunyi itu terus melemaskan aku....Akhirnya,aku tertewas!"Jom....Let's go bebeh....."tidap percaya kata-kata itu yang termuntah dari mulutku sebentar tadi...Kenapa dengan aku ni?

Kami berdua melangkah ke pintu utama rumah milik keluarga alien itu....Ops!Alien itu dikenali sebagai "nafsu"...hmm yes,Mr.Nafsu anak daripada pasangan alien yang bernama Mr.Maksiat dan Mrs.Kejahatan.....Aku tidak tahu mengapa alien ni beria-ia mahu mengajak aku ke tempat sebegitu....clupping...apa?club...clubbing?ahh!!apa-apa aja lah....

Langkah kami terus maju.Daun pintu dikuak dan alangkah terkejutnya aku apabila ternampak sekujur tubuh....eh....tubuh ke?sebuah lembaga serba-serbi putih berdiri betul-betul menghadap kami...TombOL pintu yang dipulas oleh tangan ku sebentar tadi seakan-akan kaku melihat kehadiran lembaga itu....Lembaga itu tersenyum ke arah ku dengan sinar yang bercahaya tetapi wajahnya masam mencuka dan mencerlung tajam apabila pandangannya tumpah pada alien di sebelah ku....Lembaga itu memperkenalkan dirinya sebagai Cahaya Kebaikan....

"Mari ikut saya..."kata Lembaga itu lantas menarik pergelangan tanganku.Pada mulanya,Mr.Nafsu mahu menghalang lembaga itu daripada menarik aku,namun kudrat yang dimiliknya tidaklah seberapa lantaran spesies nya yang kemetot dan terbantut menyebabkan Mr.Nafsu tidak dapat berbuat apa-apa....

Lembaga putih itu membawa aku ke suatu sudut....Lantas aku didakap dan dibacakan surah 3 kul...Surah Yasin...Seusai itu,aku seakan terlena dari mimpi yang panjang?Eh???Mimpikah aku.......?
..........................................................................................................................................................................
ALLAH AKBAR!ALLAH AKBAR!Azan Subuh yang berkumandang mengejutku dari lena yang sungguh aneh!terlalu aneh!ku raup muka ku berkali-kali sambil beristighfar....Astaghfirullah hal a'zim...'Ya ALLAH,jauhkanlah hamba daripada segala maksiat yang ada di atas muka bumi ini'....doa ku di dalam hati...Aku berharap mimpi itu hanyalah sebahagian daripada mainan tidur...Apakah yang berlaku sebenarnya?Khayalanku segera termati apabila mengenangkan aku maish belum solat.Sudahnya ku biarkan sahaja persoalan itu bertali gantung dan segera menuju ke bilik air untuk mengambil wuduk dan menunaikan Solat Subuh......

**cerpen yang tidak gramatis cara penulisannya.Sekadar mengisi masa lapang....** ^_^

......................................................................................................................................................
wahai kawan-kawan!Mesti tak faham kan apa mesej yang ana cuba nak sampaikan...Sebenarnya dalam kita melayari bahtera kehidupan ini,syaitan tidak pernah alpa untuk menggelincirkan kita daripada landasan yang sebenar...Mereka tidak mahu kita berada di satu landasan yang hakiki iaitu landasan Islam...Mereka akan cuba sedaya upaya untuk mengheret kita ke satu daerah asing di mana kita tidak pernah mengunjungi daerah asing tersebut iaitu MAKSIAT...Kalau ada pun,mungkin kita tak sedar....betul tak?

Dan dalam waktu yang sama,para Malaikat ni cuba sedaya upaya untuk menghalang kita....Sebab tu,setiap kali kita mahu melakukan sesuatu kejahatan,pasti ada satu suara yang membisikkan "JANGAN!"Betul tak...?Tapi,biaslaah...akhirnya kita akan tewas dengan satu lagi suara yang menghasut..."BUAT KAU..JANGAN TAK BUAT......"

Natijahnya dalam cerpen or kisah ana yang terlalu ringkas ni,diharapkan agar antunna semua dapat membuat kesimpulan dan rumuskanlah sendiri....ok!Hayatilah......

...................................................................................................................................
~You Deserve wHat yOu want bUt.....yOu dOn't dEserve wHat nOt bEst fOr yOu....~

No comments: