Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Tuesday 15 April 2008

Ana nak merepek, boleh?

Hmm....

Shoutbox.

Shoutbox nih satu medium komunikasi dan unsur tarikan dalam blog. Keadaan di shoutbox mempamerkan identiti pembaca blog. Shoutbox tu jalan pintas untuk melontarkan komen, sebab tak payah nak klik dan tunggu untuk memberi komen.

Tapi sebab mudah sangat langkah2 untuk menghantar mesej melalui shoutbox, sebab tak perlu login, kemudahan ini pun disalah guna selalunya... Sebenarnya tak kisah pun nak cakap apa kat shoutbox, asalkan: yang pertama, kita menggunakan bahasa yang sopan, kedua: tak menyentuh isu sensitif (politik, perkauman) dan yang ketiga, menepati kandungan blog.

Ha, yang ketiga nih susah sikit. Kadang-kadang kita rasa macam ok je kalau kita merepek merapu kat shoutbox tuh. Ana rasa pun tak kisah sangat pun sebab banin kalau bersembang kat situ dengan banin je, banat dengan banat je. Kalau ada pun secara umum, untuk bertanya perkara penting je. Ana tahu semua orang dah pandai jaga benda basic ni. Kan?

Walaupun kalau diikutkan, pergaulan di shoutbox kite tu macam tak salah dari segi syara', tapi ada perkara yang perlu kita ambil perhatian.

Pertama, dengan terang, jelas dan nyata kita menyatakan bahawa kita adalah pelajar ISLAM. Jadi adab dan pergaulan Islam perlu dijaga. Bahasa kita, topik yang dibincangkan, gurauan kenalah berpada-pada, jangan over sangat. Walaupun dari segi logik akal kadang-kadang rasa macam tak salah tapi bukan ke nabi dah pesan, kalau dah takde benda baik nak cakap, diam itu lebih baik. (ok, bahasa dimudahkan sebab tak ingat hadith asal...) Hmm... Ok?

Kedua, kita membawa imej sekolah kita. Ya, dengan idzharnya kita telah mengaku bahawa kita adalah pelajar SMIH. Jadi, setiap yang kita lakukan diperhati dari seluruh pelusuk dunia. Mana kita tahu siapa yang memerhati blog kita, jadi pebagai inferens telah dibuat tentang sekolah kita berdasarkan observation awal di blog kita. Taknaklah first impression orang lain tentang sekolah kita diburukkan dengan sikap kita di sini. Tak moleklah.

Ketiga, menghindari fitnah dan dosa lain. Manusia, berbeza persepsi yang menghasilkan jutaan reaksi. Pandangan kita tak semestinya dipersetujui oleh orang lain. Selalunya orang nampak kesalahan kita, dan cepat-cepat menuding jari ke arah kita. Bila timbul fitnah, banyak dosa lain boleh timbul. Kalau kita buat salah, merepek melampau2, mesti kesalahan kita akan diungkit2 dan disebut2 oleh sesetengah golongan yang memerhati, senang kata, orang akan mengumpat kitalah...

Bila kita tahu orang mengumpat kita, kita pulak tak puas hati... Nak cari gaduh dgn golongan tu. Tapi cuba kita kembali kepada punca masalah ni. Siapa yang mula-mula timbulkan fitnah? Kita kan? Dosa-dosa akibat perkara yang kita timbulkan kita sendiri yang menanggung... Huhuu....

Ana harap semua faham apa yang ana cuba sampaikan ni. Yang baik itu datang dari Allah, segala kekurangan tu drpd ana sndr... WaLlahua'lam...

1 comment:

alifah said...

assalamualaikum,
hmmh...dah lame ana tak merepek kat shoutbox batch.
zaman tersebut telah lama berlalu!
huhuhuhu