Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Tuesday 29 July 2008

Cinta???

Satu perkara yang disukai oleh setiap lapisan masyarakat terutamanya remaja. Ada apa dengan cinta? Apa itu cinta?. Soalan yang sering diajukan oleh sesiapa sahaja yang nak tahu tentang cinta. Ana bukanlah pakar dalam bab cinta tapi tetap nak cuba berkongsi ilmu yang sedikit ini dengan para pembaca.

Cinta? satu anugerah daripada Allah kepada manusia. Andai cinta itu perkara yang kurang, elok Allah tidak akan campakkan ke dalam hati-hati setiap manusia perasaan ini kerana setiap nikmat yang kita dapat di atas muka bumi ini atas cinta Allah dan Hanya DIA yang maha mengetahui. Kepada yang sudah terlanjur bercinta diingatkan supaya menjauhi perkara yang dilarang oleh Allah.

Kalaulah seseorang itu mengatakan bahawa dia bercinta berlandaskan hukum Allah tapi sering melanggar perintah-NYA maka cinta ini jatuh ke tingkat yang kedua kerana bercinta tidak bertujuankan Allah bahkan boleh jadi jatuh ke tingkat cinta bahimiah. Nak mengenal orang yang bercinta tujuannya Allah atau bukan, lihat sahaja perlakuannya seharian sama ada dia memenuhi tuntutannya kepada Allah atau dia mendahului cintanya terlebih dahulu. Contohnya Ali mempunyai seorang kekasih dan suatu ketika azan dilaungkan dan kekasihnya mengajak dia keluar makan. Seandainya Ali memilih untuk solat dan menolak ajakan kekasihnya kerana merupakan satu perbuatan dosa maka beruntunglah dia dan jika sebaliknya maka akan tahu cintanya kerana apa. Oleh sebab itu jika benar cintanya bertujuankan Allah maka tidak akan sanggup melakukan perbuatan yang melanggar syariat Allah.

Kualiti sesebuah cinta itu berdasarkan hatinya kerana akhlaknya yang diluar mencerminkan yang di dalam. Jika baik di dalam maka baiklah yang diluar.

Bagi yang belum pernah bercinta berlainan jantina diharapkan dapat mengalihkan rasa cinta yang sedang membara itu kepada perkara yang lebih aula contohnya mencintai orang yang sering berdamping dengan kita dan yang menjaga kita semenjak kecil lagi,mencintai pelajaran dan buku. Jikalau tidak mampu membendung rasa cinta yan terlampau kuat mengadulah kepada Allah supaya jodohkan kita dengan orang kita cintai. Ini adalah sebaik-baik perkara kerana dapat menjauhi perbuatan2 yang tidak diingini daripada berlaku.

Teringat ana pada kata-kata seorang penulis 'tak payah bersentuhan tangan kerana sudah bersentuhan hati, tak payah berbalas kerlingan mata kerana mereka sudah pun berbalas-balas doa'.

Keputusan terletak ditangan kita sama ada mahu merebut CINTA (Allah) atau cinta. Tepuk dada tanya iman dan natijahnya iman akan pilih CINTA.

Cinta itu ibarat hadiah, adakah hadiah lebih patut dicintai daripada pemberi hadiah.....
Jangan ikut pandangan mata kerana selalu menipu.
Jangan ikut pandangan akal kerana selalu tersalah
Jangan ikut pandangan nafsu kerana selalu melulu
Tapi ikutlah pandangan hati kerana selalu tepat andai hati itu bersih.

No comments: