Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Sunday, 22 March 2009

.kita.

salam, dapat dari sesebuah emel. sama2 renungkan diri dan iman kita.


Manusia - Eh, dah subuh dah?

Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .

Syaitan -Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini....awal lagi ni?.Zzzzz


Manusia - Nak makan, laparlah ??

Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...

Syaitan - Ahh, tak payahla..... dah lapar ini !! mmm..sedapnyaaaa? ..


Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?

Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..

Syaitan - Ehh,panaslah, takde style langsung, nampak kampung!!!


Manusia - Alamak, dah lewat!

Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..

Syaitan - Ahhh?awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X, punchkanlah?


Manusia - Azan sudah kedengaran... .

Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan

Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi ni?.


Manusia - Eh, eh... tak boleh tengok ini, berdosa...

Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !

Syaitan - Perggghh.... best tu... . rugi kalau tak tengok..tak ada orang nampak..line clear.


Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa

Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..

Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh? ..


Manusia -Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain

Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihatilah sesama kamu..

Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2.... pandai2lah?


Manusia - aku telah berdosa..

Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,sesungguhnya Allah Maha Pengampun. .

Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali....rugila.


Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!

Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah,berpalinglah dari jalan itu .

Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh?


Manusia - Uuhhh?letihnya harini..tak solat lagi ni?.

Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA,kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...

Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku,kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu....

wallhua'lam.



BERFIKIRLAH!

3 comments:

komen said...

-iman yang dapat membezakan antara yang HAQ dan yang BATIL

doa selalu supaya hati kita TETAP dlm agamaNya dan KETAATAN kpd Nya..

ameen..

thaif ^^ said...

kuasa Iman, macam matahari!

selagi kita mampu menyalakannya, ia akan tetap menyinar seperti matahari..

cuma bezanya, matahari hanya akan malap dan sirna bila tibanya kiamat.

so, lets be powered by iman!~

thaif ^^ said...

api2 syaitan pun boleh terpadam dengan bayu yang dikirim iman ;) insya-Allah.


jaga hak Allah, Allah akan jaga kita :)