Dimulakan dengan

Dimulakan dengan

Saturday, 10 November 2007

mane tisu nih? i need it!

mane tisu nih? i need it!

assalamualaikum,

kali nih ana nak cakap pasal muhasabah batch malam tuh. sesuatu perkara yang cukup membuatkan ana tak puas hati dan ana terpaksa gak luahkan kat sini biar semua tahu apa yang salahnya malam tuh.

banat..banat..banat...

kenapa kutuk banin x sudah-sudah? baik sangatlah banat asyik kutuk banin je. x fikir kelemahan diri sendiri? x fikir ke banin ade perasaan walaupon mereka tuh nampak cam selamba je? banat...bkn perempuan je yang ade perasaan, banin pon same. kadang2 banin nih lagi sensitive daripada kite. ana taulah, ana ade 6 orang abang kandung. ana ade ayah, ana ade sepupu lelaki ramai. ana tau perasaan derang. walaupon ana perempuan yang x berapa sejati sbb termasuk gak keganasan lelaki, tapi derang ade perasaan sayang2 sekalian. derang ade..kadang2 lagi halus daripada perempuan. tau?

malam tuh, kite dah memalukan banin, dah menjatuhkan maruah derang!. ana bkn saje2 cakap. ana x berat sebelah...tapi ana tau. memang lelaki diciptakan perasaan ego mereka tuh lagi tinggi daripada perempuan, tapi jangan sesekali jatuhkan maruah derang. kalau maruah antunna jatuh, camne perasaan antunna? mesti marah, mesti rase mcm geram yang teramatkan? kite semua saudara walaupon mereka tuh bkn mahram kite. saudara seislam, teman seperjuangan. ana mengaku yang semua banin kat batch sebelas nih kawan ana tapi masih ade batas antara derang dgn ana. kite dah jatuhkan maruah banin. kita dah malukan derang depan ustzh kamaliah, depan ustz n ustzh yang mengajar kite selama nih. kite x malu ke ustz-ustzh tuh semua tgk kite asyik kutuk-mengutuk sesama sendiri?
meh ana bagi satu hadis daripada Saidatina Aisyah r.a

'seorang mukmin takkan mengeksploitasi dan memalukan serta menjatuhkan maruah saudara sesama muslimnya'

kite yang kutuk tuh bkn setakat menjatuhkan maruah banin, tapi maruah banat sekali sbb kutuk saudara seislam sendiri. dan kite dah menjatuhkan maruah islam! bkn semua banin camtuh sayang2 sekalian, derang x tunjuk lagi bakat derang. nnt tengoklah mase derang naik f4 nnt, mase derang dah agak matang sket. pastinye derang akan tunjukkan bakat sebenar. sekarang nih mase banat. kan ustaz iswan dah betau nnt kite akan belajar hormon perempuan dan lelaki, kenapa lelaki lagi lambat matang daripada perempuan. kite cume perlu tunggu saatnya.
lagi satu hadis daripada Saidina Ali r.a

'seburuk-buruk teman ialah yang membebani, memaksa temannya menjadi baik dan mendesak untuk minta maaf'

dan sekarang banat semua termasuk dalam seburuk-buruk teman. banin tuh semua kawan2 kite. percayalah...lelaki bersifat melindungi. walau sejahat mane derang, derang tetap ade perasaan nak melindungi perempuan. kite ade kelemahan, ade kekurangan. kate banin x buat keje...ok fine. banin, sekarang nih tunjukkanlah belang antum pada banat. satu lagi, banat nk banin mintak maaf ke? camtuh? bace balik hadis kat atas tuh. jangan desak derang untuk minta maaf. kite sendiri yg kene maafkan kesalahan derang. sebaik-baik teman ialah teman yang memaafkan kesalahan temannya walau sebesar mane pon. banat batch sebelas adalah teman, kawan, sahabat bagi banin batch sebelas. kite semua saling memerlukan. tapi, jaga batasannya.

sape kate banin x buat keje. habis buat ape derang tercongok depan asrama jual bende2 alah makanan tuh semua? dan kalau derang tuh useless, camne rehlah banat ngan banin batch sebelas nih bley jadi ek? camne plak bowling tuh jadi ek? camne lak sambutan sekolah imtiyaz tuh bley menjadi? camnelah plak ek dalam kelas dulu banin ade gak tolong2 buat bende yang patot utk hiaskan kelas? pastuh, camne lak dewan peperiksaan kite mase nak ambik PMR tuh dinding2 die semuanyer kemas...xde bende dah kat dinding tuh? pastuhkan, banat larat ke nak angkat meja daripada kelas f3 kat atas ke dewan peperiksaan tuh? pastuh, bley ke banat batch nih buat semua program, keje tanpa banin batch nih? camne lak dengan pencapaian PMR nnt? bley ke banat semuanye dapat straight A's tanpa penglibatan banin yang terel2 dalam akademik tuh? camnelah plakkan GPS kite nnt? terok x agaknye kalau xde banin?

antunna nak pertahankan lagi yang semua bende malam tuh semuanye betol? mmg banin nih ibaratnya macam useless? muhasabahlah balik diri kite semua. cabaran mmg cabaran terhadap banin, tapi cabaran tuh xde gunenye sbb cara yang banat sampaikan salah. salah 100%. dan cabaran tuh yang merosakkan hubungan persaudaraan antara banin dengan banat. percayalah.....kalau banat masih kutuk banin, tunggulah satu hari nanti xde sorang pon banin yang akan cakap, bekerjasama dengan kite. ana cakap perkara yang betol. i am very serious right now. ana asyik fikir, selagi ana x cakap kesalahan muhasabah mlm tuh, selagi tuh dosa bersarang dalam hati kite semua. banin dengan dosa geram dengan banat, dan banat dengan dosa mengutuk banin.

dan akhirnya, sebelum ana mengakhiri post kali nih,
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud

'cukuplah buruk bagi mukmin jika ia merendahkan saudaranya sesama muslim'

fikir-fikirkan dan renungkan.

maafkan ana kalau teremosional sangat dan ade yang terasa hati...tapi ana buat semua nih sbb seorang muslim kena berlaku adil terhadap saudaranya. dan ana nak kite bina ukhuwah batch sebelas sebaiknya..insya-Allah. amin...

assalamualaikum.

7 comments:

srikandiumar said...

bismillah..
ana rasa sangat2 setuju dgn pandangan alifah tu...ana pon dah lama nak luahkan, tp tak pernah berkesempatan.. takpelah, yg penting, kita kena ingat bahawa setiap manusia kat dunia ni Allah ciptakan mempunyai kekurangan dan kelebihan masing2..sama2lah kita mengubah diri kita menjadi yang lebih baik dan jgn asyik nak nampak kesalahan org len je..
wassalam.

tmah said...

terasa.. terasa... hakhak :D

ya, kepada anda di luar sana, jadilah berani seperti alifah! :D

Qurratu'Aini said...

luahan hati ramai banat yang tak berapa berani....


ana teramat SAYANGkan Alifah!


sama-sama ada baik buruk
sama-sama berjuang jadi yg terbaik!

Qurratu'Aini said...

...dan ana perasan...

banin..biarpun ditegur sedemikian rupa...

derang tetap bersabar!


sabar itu kan sebahagian drpd iman...


orang mukmin yg bersabar hidupnya mantop! ^_____^

aslim taslam...

safiahkd said...

peh.. asyik kutuk banat jek dalam blog nih.. banin kembang jek..

farhana zain said...

tau x pe...yg lain tu ckp2 la.. x yh nk make a mountain out of a molehill

Qurratu'Aini said...

amboi...